יוצר תימני או מרוקאי, אילו באמת היה קם יצור כזה

עד סוף שנות ה60 תחילת ה70 כמעט שאין למצוא סופרים עבריים שהם או אבותיהם לא עלו מארצות אירופה… עלול להיוצר הרושם שעלו מארצות האיסלאם מאות ואלפי סופרים ידועי שם , וכאן בתחבולה נכלנית השתיקו אותם והעלימו את יצירותיהם. תרבות אי אפשר למחוק, אם האימה הקומניסטית לא אטמה את מעיין יצירתם (של יוצרים בברה"מ הקומניסטית) הרי שגם מעיין היצירה של יוצר תימני או מרוקאי לא היה נאטם – אילו באמת היה קם יצור כזה…

ד"ר משה גרנות, מפקח משרד החינוך. מתוך: עסקני הקיפוח  שיח של גזענות והסתה,  ע"מ 34, הוצאת ירון גולן, 2000

מודעות פרסומת

12 Comments

  1. פעם היה מסטיק שקראו לו בזוקה. ורוד ומתוק וגדול. כאשר היו פותחים את מעטפת המסטיק היה גיליון נייר קטן שעליו היו "בדיחות" או "אימרות שפר". אחת מהן סיפרה על בזוקה המחפש כסף. שואל אותו חברו "איפה אבד לך הכסף?". עונה בזוקה "שם". "אז למה אתה מחפש כאן?" שואל החבר. "כי כאן יש אור" עונה בזוקה.

    משה גרנות מפקח ממשרד החינוך ואחרים וכמוהם "מוסדות קולטים" רבים, עסוקים היו בהשררת חושך ובהאפלה של כל מי שלא היה דומה להם. דומה להם משמעו = הגיע מעיירה שכוחת אל כזו או אחרת בפולין כולל אלה אשר הגיעו מוורשה. אפילו אודסה שבאוקראינה היתה (ועודנה) עיר נמל אומללה לחופיו של הים השחור. שלא נאמר דבר על גדנסק או על מינסק או קראקוב ששמעם ככרכים גדולים ומודרניים מלווה אותם עד היום (גדנסק מי?). כאשר מחפשים מתחת לפנס דימיוני מוצאים כל דבר אוילי שעולה על רוחך.

    זה נכון לבדיחות בזוקה. וזה בעיקר נכון לשלטון ללא מיצרים שהיה למיעוט האשכנזי שהפך את מוסדות המדינה לנחלה אתנית אקסקלוסיבית למודרניים של אירופה – יהודי מזרח אירופה. כאז כן עתה בזוקה ממשיכה לשלוט במוסדות המדינה היהודית שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

    ד"ר משה גרנות לא מצא כותבים מארצות המזרח משום שהוא חיפש תחת פנס מאוד מסויים שהטיל חושך ואפלה במקום אור ושיויון. גם היום כותבים/ת לא צומחים על עצים אלא באמצעות תמיכה, סיוע ועידוד של מערכת חברתית מעמדית תומכת. כאשר אין את המערך הזה כמעט ואין כותבים/ת. פשוט. אפילו לא צריך להיות בזוקה בשביל הפתרון. מאיר עמור.

    אהבתי

    1. לא שאני לא מסכים (אני מסכים), אבל הפריע לי דבר אחד – "גדנסק מי?".
      גדנסק (סליחה – דאנציג), היתה התירוץ ליצירת מסדרון דנציג שהפריד את פרוסיה המזרחית והמערבית. זה בתורו היה התירוץ של הנאצים ולאומנים אחרים בגרמניה לפעולות כנגד פולין וה"טרור מצד פולנים נגד גרמנים אתנים שחיים שם". בעזרת התירוץ הזה הם פתחו, פורמלית, במלחמת העולם השניה. ואלה רק שתי דוגמאות. אז להגיד "גדנסק מי?" זה קצת לא מדויק…

      (אבל שוב, בכלליות אני מסכים, פשוט יש לי – כיהודי ממוצא גרמני – אובבסיה "קלה" עם כל נושא מלחה"ע השניה)

      אהבתי

  2. "וכאן בתחבולה נכלנית השתיקו אותם והעלימו את יצירותיהם."

    מכיר את הציטוט הזה, אבל אותו איש עצמו קרא להשתיק סופר מזרחי לפני שנה במעריב

    "אני פונה לאחינו הספרדים: התקוממו כנגד היגדים אלימים וגזעניים כאלה – אלימות מילולית מובילה לאלימות פיזית. ראינו למה הובילו מילים רעות כאלו בשנות השמונים של המאה שעברה, כשכתבו על קירות תיאטרון הבימה וקירות בתי הכנסת: "אשכנאצים!" – "אשכנזים לבוכנוולד!"* החובה היא שלכם לסכור פיו של האיש הרע הזה בטרם יהיה מאוחר מדי."

    הכוונה היא לסופר מואיז בן הראש, סופר ממוצא מרוקאי, שזכה בפרס ראש הממשלה ומוכר בכל העולם.

    זה מה שעושה מפקח של משרד החינוך? זה מה שמערכת החינוך גידלה? ואיש לא קם לצעוק או להגן על הסופר? טוב, אולי יקום מישהו בעוד חמישים שנה ויביא לנו את הציטוט הזה.

    ככה ממשיכים להשתיק סופרים מזרחים.

    ליותר פרטים:

    http://shaultweig.wordpress.com/2010/09/28/%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9B%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%92%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%95%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%95%D7%9E%D7%91/

    אהבתי

    1. יוסף דלומי

      "אם תרצו" – זאת לא אגדה

      במהדורה המקוונת של עיתון "הארץ" ראיתי כותרת גדולה אשר בישרה בחגיגיות שתביעתה של תנועת "אם תרצו" נגד קבוצה שמאלנית אשר כינתה אותה פשיסטית נדחתה ע"י השופט יעקובי בערכה מחוזית. מבין חברי הקבוצה הנתבעים, כתב בעיתון "הארץ" ששמו לא נמסר.

      כשקוראים את הטקסט קל להבחין מה מודגש ומה מוצנע בו למשל, מודגש שהשופט לא ראה הצדקה להגשת התביעה, בעוד שהקביעה שחלק מטיעוני התביעה אכן התקבל מופיעה רק בסוף הכתבה.

      אך כל אלו הם דברים שבשגרה. מה שהדהים היה מינויו של פרופ' זאב שטרנהל ע"י השופט לשם מתן חוות דעת מקצועית בנוגע לייחוס נגע הפשיזם לפעילות "אם תרצו". פרופ' שטרנהל מוכר כאחד מן האקדמאיים הקיצוניים בדעותיהם השמאליות וכותב באופן קבוע בעיתון "הארץ", כך שקל מאוד לעמוד על דעותיו. האם באמת לא נמצא פרופ' שפחות מזוהה עם דעות הנתבעים במשפט הדיבה?

      תנועת "אם תרצו" הוקמה בשנת 2006 ו"פועלת לבניית חברה ציונית וקידום ערכים ציוניים בתחום האקדמיה, התרבות והחינוך" (ציטוט מפרסומי התנועה). היא חריגה בנוף הקמפוס התל אביבי ברמת אביב. לקראת יום העצמאות האחרון התקיים בפקולטה למדעי הרוח יום עיון פתוח בנושא "הנכבה הפלסטינית". ליד האולם ניצב דוכן עם ספרות ועלונים שעוסקים בנושא הנכבה. מנגד, התייצבו פעילים מתנועת "אם תרצו" וחילקו חומר הסברה. כצפוי, זה איננו המגרש לתנועה בעלת אידאולוגיה ימנית אע"פ כן, נדהמתי מתגובות של סטודנטים שהיו על גבול האלימות. הצעקות "פשיסטים תעופו לנו מן הקמפוס" חזרו ונשנו עד לרגע שהושתקו עם תחילת יום העיון.

      חוברת כיס שהפיצה התנועה באותו אירוע קרויה "שקר הפליטים הפלסטיניים". היא עוסקת בפעילותה של סוכנות אונר"א, אשר חורגת במובהק מכללי הסיוע לפליטים באזורים אחרים בעולם. הסוכנות, עם תקציב שנתי של חצי מיליארד דולר, מעסיקה קרוב ל-30 אלף עובדים, רובם ככולם פלסטינים, בעוד שרק רבע מן המספר הזה עוסק בבעיות כל שאר הפליטים בעולם.

      מעבר לכך, מעידה החוברת על חינוך להסתה ולטרור בבתי הספר הממומנים ע"י אונר"א. פועל יוצא מהתנהלות זאת הוא הנצחת מצב הפליטות הפלסטיני בעוד שהאו"ם הצליח ליישב עשרות מיליוני פליטים באזור הבלקן, במזרח אירופה, בהודו ופקיסטאן ועוד…

      התוצר היעיל והמועיל של ההתנהלות הזאת, הוא "זכות השיבה", אשר כידוע, מהווה את סלע המחלוקת האולטימטיבי בין ישראל לרשות הפלסטינית.

      בחוברת מוקדש פרק מיוחד לנושא המושכח והנשכח "היהודים יוצאי ארצות האיסלאם," תוצר רשעותן וטיפשותן של ממשלות ישראל לדורותיהן.

      לא קראתי חומר נוסף של "אם תרצו", אך החוברת המוזכרת מצטיינת בתוכן בהיר המבוסס על מקורות שקופים, וכן טקסט קריא מאוד.

      [..]* משה גרנות: אהוד היקר, ההיגדים ברשימה שלך על "העתיד הנראה לעין" תקפים, לצערנו, גם אחרי 10 שנים.

      אהבתי את השיר הקצר של מיכל סנונית – "שיר בין-יבשתי".

      יוסף דלומי חושף את משוא הפנים בבית המשפט: השופט במשפט הדיבה של "אם תרצו" נגד המעלילים עליהם שהם פאשיסטים – לא מצא עד מומחה אחר מאשר את פרופ' זאב שטרנהל, הידוע בקיצוניותו השמאלנית. אני נדהם כל פעם מחדש מהחוכמה וההגינות של שופטינו.

      נזכיר לכולם אם תרצו הגישו תביעת דיבה על סך 2.6 מיליון שקל נגד קבוצה בפייסבוק שנקראת "אם תרצו תנועה פשיסטית", התביעה היא תביעת SLAPP. אליבא דמשה גרנות מי שמוגשת נגדו תביעת דיבה על סכום מטורף והזוי לא רשאי להביא עדים מטעמו משום שאליבא דמשה גרנות העד ידוע ב"קיצוניותו השמאלית"[..]

      אהבתי

  3. לפניכם ציטוט מספרו של קלמן קצנלסון. 1964. המהפכה האשכנזית. תל אביב: הוצאת אנך. עמוד 157. יש כאן מספר ציונים וטענות אשר יאפשרו למוקרים את מפעלו של משה גרנות במשרד החינוך להעניק את הפרס בלב שקט ובוטח בצידקתו ובעבודתו הנאמנה.
    הנה הציטוט:

    "הקונפרוטציה בין אשכנז והעמים הלא-אשכנזיים היא מיפגש בין אחד מענקי העולם ובין חבורה של גמדים. כל אחד מן הגמדים הללו משמש מעין הוכחת-עקיפין לאדירותו של אשכנז. העליונות האשכנזנית היא קודם כל עליונות מבחינת השליטה על הזמן. היא עליונות של התפזרות גיאוגרפית, של שפעת כשרונות אנושיים, של עמידה על במת ההיסטוריה העולמית. הספרדים, כלומר בני עם הלאדינו, תובעים לעצמם מעמד מיוחד בקרב העמים הלא-אשכנזיים. הם רוצים לתפוס מעין שלב ביניים בין העמים האפרו-אסיאתים הקטנים ובין אשכנז. אך הדבר כמעט ואינו עולה בידם, למרות הסגולות המצוינות והבריאות הסוציאלית של עם הלאדינו. ההיסטוריה התאכזרה גם לעם זה וצירפה אותו אל שורת הננסים. הנסיון לחבר יחדיו את הננסים ולהציגם במלוכד מול הענק הוא מגוחף מלכתחילה, פרט, אולי, לקומיבנציות בשדה הקלפי, שיש בהן הרבה מלאכותיות. כשם שתריסר דלי-כשרון לא יוכלו להוות משקל שכנגד לגאון, כך לא יוכל חבר הגמדים הלא-אשכנזיים להתחרות באשכנז (קלמן קצנלסון, 1964: 157).

    אהבתי

  4. הי אורטל
    את יכולה לציין באיזה עמוד בספר "עסקני הקיפוח " של גרנות מופיע הציטוט הזה?
    יש לי עותק של הספר אבל למרות דיפדוף חוזר ונשנה אינני מוצא שום דבר כזה.

    אהבתי

  5. עכשיו מצאתי כתוצאה מההפניה המלאה שלך .
    למה קיצצת את חצי העמוד ? .
    ההגינות היא להביא את כל מה שהוא אומר במלואו. אם היית מביאה את מה שהיה לו לאמר במלואו אני חושב שהייתה מצטיירת תמונה שונה לגבי "גזענותו" כביכול של גרנות.

    לראיון מפורט על טענותיו של משה גרנות ראו כאן :
    בודד מול המערכת
    http://no666.wordpress.com/2006/06/14/%D7%91%D7%95%D7%93%D7%93-%D7%9E%D7%95%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94-%D7%A2%D7%9D-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%92%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%AA/

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s