"התרשמותי הראשונית. מעל לכל, השופטים, העידית של יהדות גרמניה. מתחתיהם, פרקליטי התביעה, גליצאים, אך עדיין אירופאים. הכל מאורגן בידי כוחות המשטרה המעוררים בי חלחלה, דוברים רק עברית ונראים ערבים. יש בהם כמה טיפוסים שנראים אלימים ביותר. אלה ימלאו כל פקודה. ומחוץ לדלתות, ההמון האוריינטלי, משל היינו באיסטנבול או בכל מדינה חצי אסיאתית אחרת. נוספים לאלה, ובולטים במיוחד בירושלים, היהודים בפיאות ובקפוטות, ההופכים את החיים לבלתי אפשריים עבור כל אדם הגיוני שחי כאן"
חנה ארנדט* , מתוך מכתב שנשלח לקארל יאספרס בזמן סיקורה את משפט אייכמן בירושלים עבור ה"ניו יורקר". מיום ה- 13/4/1961. מכתב מס' 285, בתוך: correspondence, עמ' 435.
*חנה ארנדט, פילוסופית יהודיה ממוצא גרמני. אחת ההוגות הפוליטיות החשובות והמשפיעות של המאה העשרים. ארנדט הייתה תלמידתו של הפילוסוף מרטין היידגר, שלימים הפך לחבר ותומך נלהב של המפלגה הנאצית. היידגר ניהל עם ארנדט רומן בעת הייתה סטודנטית שלו בשנות ה-20. הרומן בין השניים נמשך גם לאחר שסיימה את לימודיה . ב-1933 היגרה ארנדט מגרמניה בשל רדיפת היהודים ואילו היידגר הצטרף למפלגה הנאצית ומונה מטעמה לרקטור של אוניברסיטת פרייבורג. הקשר בין השניים התחדש לאחר המלחמה.
תודה לאיריס חפץ על הבאת המקור מגרמנית.
schrieb sie an Karl Jaspers in keineswegs untypischer Diktion: »Mein erster Eindruck:
Oben die Richter, bestes deutsches Judentum. Darunter die Staats- anwaltschaft, Galizianer, aber immerhin noch Europäer. Alles organisiert von einer Polizei, die mir unheimlich ist, nur hebräisch spricht und arabisch aussieht; manche ausgesprochen brutale Typen darunter. Die gehorchen jedem Befehl. Und vor den Türen der orien- talische Mob, als sei man in Istanbul oder einem andern halbasiatischen Land. Dazwischen, sehr prominent in Jerusalem, die Peies- und Kaftan-Juden, die allen vernünftigen Leuten hier das Leben unmöglich machen.«
אולי ארדנט תסביר לאבירמה גולן שהבעיה איננה רק כלכלית-חברתית…
ציטוט מדהים
אהבתיאהבתי
schrieb sie an Karl Jaspers in keineswegs untypischer Diktion: »Mein erster Eindruck:
Oben die Richter, bestes deutsches Judentum. Darunter die Staats- anwaltschaft, Galizianer, aber immerhin noch Europäer. Alles organisiert von einer Polizei, die mir unheimlich ist, nur hebräisch spricht und arabisch aussieht; manche ausgesprochen brutale Typen darunter. Die gehorchen jedem Befehl. Und vor den Türen der orien- talische Mob, als sei man in Istanbul oder einem andern halbasiatischen Land. Dazwischen, sehr prominent in Jerusalem, die Peies- und Kaftan-Juden, die allen vernünftigen Leuten hier das Leben unmöglich machen.«
זה המקור בגרמנית, וחנה ארנדט, מניח חוקר בשם מריו קסלר, לא ידעה שכדי לשמור על אייכמן נבחרו שוטרים שאף אחד מבני משפחתם לא היה מקורבנותיו של אייכמן, כדי למנוע נקמה בו. לכן השוטרים מזרחים, הוא טוען.
אהבתיאהבתי
unter Galizianer wird Gideon Hausner gemeint. Mit genausolcher Bemerkung wird er in "Eichman in Jerusalem" bezeichnet.
אהבתיאהבתי
אנהיימליש — מילה מאוד חזקה בהקשר… לא סתם 'מעורר חלחלה'… אלא במובן מסוים גם 'לא ביתי', 'לא מוכר', זר ומוזר…
אהבתיאהבתי
איריס, נראה לי אעלה את התרגום הגרמני בגוף הפוסט. את יכולה רק לתרגם לי את המקור (הרפרנס) ?
אהבתיאהבתי
זה מתוך מאמר של מריון קסלר שנקרא בתת כותרת "חנה ארנדט, על אנטישמיות וציונות". והוא מצטט את המכתב לקרל יאספרס. התפרסם בכתב עת (אלקטרוני?) שנקרא אוטופיה, אבל לא יודעת אם זה משנה. סתם מצאתי בגוגל כשחיפשתי את המקור בגרמנית.
אהבתיאהבתי
מדהים.
בסוף השורה השלישית יש כנראה טעות כתיב: במקום "אלא ימלאו כל פקודה…" צריך להיות "אלה ימלאו…"
אהבתיאהבתי
תודה. תיקנתי.
אהבתיאהבתי
אני חושב שדווקא מדובר בציטוט מאוד מחריד, מטריד – אנהיימליש בפני עצמו.
אם היה נכתב מבלי לציין את זהות הכותבת, היה דיי סביר לשייך לו מימד גזעני ואנטישמי.
אולי כל מה שרצית להגיד פה הוא ש"הנה הוגה-דעות מאוד חשובה מספרת לנו כיצד גם בזמנה השוטרים נתפסו כברוטאלים", אולי לאור פירוק מאהל התקווה – אבל התוכן והארס שעוטף את אותה אמירה בציטוט הזה מעורר בי סלידה עמוקה.
מזל שלא נתקלה ביהודי מאתיופיה, דיי מטריד לחשוב איך אותם היא הייתה מתארת.
אהבתיאהבתי
אלה ימלאו כל פקודה.
מי ממלא כל פקודה?
הנאצי.
אבל במקום הנאצי שכבר מילא כל פקודה, במקום לומר שהגרמנים האירופאים ממלאים כל פקודה ארדנט מבצעת התקה (התקה TRANSFER שנהיה כל כך נפוץ במקומותינו) שהנאצי הוא המזרחי או הערבי, ואלה העמך שממלאים כל פקודה, כבעצם במלחמת העולם השניה ובכלל זה היה ההיפך, המזרחים-ערבים האלה הם פראיים שקשה לגרום להם לצאת מעצמם ומדעותיהם עד כדי כך שימלאו כל פקודה.
לא רק כפי שאיריס אומרת שהשואה מועברת מהגרמנים לפולנים אלא יותר מכך, השואה זה בגלל הערבים, והערבים הופכים לכאלה אנשים חסרי תודעה שממלאים כל פקודה. אם כך, מה הם הגרמנים כעם שכבר עבר כל גבול במלוי כל פקודה? מהי התודעה של העם הזה?
אהבתיאהבתי
אני מסכימה שזה העניין הכי מכעיס בציטוט הזה. ועוד במסגרתו משפט אייכמן! היא מחליטה שהערבים והמזרחים ימלאו כל פקודה על סמך ה"אינטואיציה" שלה. העובדות ההיסטוריות לא מבלבלות את הגזענות. זה כל כך גרמני.
אהבתיאהבתי
אני חושבת שהתגובות לציטטה כמו מתעלמות מהכתוב וread into it את הכוונות שברצוננו לשמוע – ראשית, לגמרי אפשר לקרוא את אמירתה כאירונית, כמודעת וכמפנה את תשומת הלב לפער המעמדי – הכי גבוה = מערב אירופה, קצת מתחת = מזרח אירופה ואזי מזרחים – תיאור מעמדי מדויק לתקופה. שנית, מה זאת אומרת "אינטואיציה"? כן, זה ציטוט ממכתב, לא ממאמר אקדמי, היא מתארת את מחשבותיה. שלישית, זה נראה לי ברור שהיא מודעת לרפרנס לנאצים. בכך היא אומרת: הם מאיימים עליה ומעוררים בה חלחלה משום שהם מזכירים את הנאצים (מה שלא כל כך לא הגיוני במפגש עם כל שוטר ממלא פקודות, ובתקופה הזו).
רביעית ואחרונה, אני חושבת שזו חוצפה לשים כל כך הרבה דגש בתקציר שנתתן עליה על הרומן עם היידגר. כן, היא הייתה מאהבתו. כן, הוא היה נאצי ומעולם לא חזר בו על כך, גם אחרי סוף המלחמה. אבל כבלוג שאני מבינה אותו כפמיניסטי – ראבק, אפשר להתייחס אליה לא כאל האישה של….? היא בפירוש עשתה מספיק וכתבה דברים נפלאים מספיק בשביל שלא יהיה צריך לשים אותה בצללים ועוד תוך כדי כך מעין לרמוז שזה יכול להסביר את ה"אנטישמיות" שלה. גם לא צריך לרמוז – ארנדט יצאה נגד הרבה מרעיונות הציונות באופן גלוי מאוד, ודבריה עוד רלוונטים היום ולא שונים כל כך במהותם מרוח הבלוג הזה….
ואחרון – להגיד "זה כל כך גרמני", זה לכל הפחות סטריאוטיפי, ויש שיאמרו – גזעני.
אהבתיאהבתי
תרגום של המכתב לעברית מופיע בהקדמה של סטיב אשהיים לקובץ "חנה ארנדט בירושלים"
אהבתיאהבתי
וואו. ציטוט קשה ודי מאכזב, אבל כנראה שצריך לשפוט את הדברים על רקע תקופתם.
אהבתיאהבתי
גועל נפש. האכזבה באמת קשה כשמדובר בדמות כחנה ארנדט. זה קורה לי שוב ושוב, להתקל בגזענות מחפירה בכתביהם של גדולי־רוח. לאחרונה נפלתי על מאמר של פרישמן, "זכיות הצוענים". לקרוא ולקבל בחילה. במיוחד עכשיו כשהגזענות כאן נגד צוענים שוב פעם תופסת מימדים מפצלתיים.
חוץ מזה, בלוג יפה. ישר כוח!
אגב התמודדות עם ציונים, מחר יתפרסם לי מאמר ב"העוקץ" (לפחות כך הובטח לי). אתן מוזמנות לקרוא.
שבת שלום,
טל חבר־חיבובסקי
נ.ב. יש לתקן בפתח הציטטה "העידית של יהדות גרמניה" ל־"העילית של יהדות גרמניה".
אהבתיאהבתי
ארנדט השתמשה במונח שקרוב יותר לעידית.
עִדִּית, עידית = מבחר, מיטב .
אהבתיאהבתי
אינני יודע אם ארנדט בהייתה יקית טהורה או ממוצא מזרח אירופאי .בכל אופן יחסה ליהודים המנזרח תיכוניים מקביל במדוייק ליחסם של יהודי גרמניה למה שהם כינו "אוסט יודן " יהודי מזרח אירופה או "היהודים המזרחיים ".שבהם הם ראו קבוצה בזויה ונחותה.
מן הסתם משהו בה זיהה בין שתי הקבוצות שלהם אחרי הכל היה שם אחד "המזרחיים".
אהבתיאהבתי