נדפוק אתכם כמו שדפקנו את הערבים

"נדפוק אתכם כמו שדפקנו את הערבים, וכמו שלהם לא עזרו הצעקות ודפקנו אותם, גם לכם לא יעזרו הצעקות- ונדפוק אתכם"


מוטה גור, בזמן נאום עצרת הבחירות בגן סאקר,ירושלים, 1981. הופנה למזרחים ומצביעי הליכוד.

** ניתן לצפות בחלק זה של הנאום בפרק "ישראל השניה" מתוך  הסדרה "תקומה" .

רמטכ"ל צה"ל העשירי, חבר הכנסת ושר בממשלת ישראל. 

17 תגובות

  1. נראה מה יש ל 666 לומר על מוטה גור, האם גם הוא היה שולי בהנהגת המדינה?

    זה גם מזכיר את המשפט המפורסם שמיוחס לביאליק "אני שונא את המזרחים כי הם מזכירים את הערבים". זה הגילגול שלה.

    אהבתי

  2. המשפט הזה נאמר על ידי מוטה גור לעבר קבוצה שהפריעה בצעקות וקללות בעצרת בחירות, כל עצרת בחירות של מה שנקרא אז המערך, מפלגת העבודה של היום.
    לייחס למוטה גור שלחם כתף אל כתף עם בני כל שדרות העם גזענות כלפי מזרחים זה פשוט היסחפות נוראה.
    בדיוק כמו שלגיטימי לצעוק כלפיו מה שצעקו לו אז המפריעים, כך זה לגיטימי להשיב להם במשפט שהתייחס לשיוכם לליכוד ולא למוצאם, לאותה מפלגת ליכוד שעיוורה את עיניהם שנים רבות והגשימה בחדווה, ומהעבר השני של המתרס הפוליטי, את המשפט של מוטה גור ואכן דפקה אותם. את כולנו בעצם, אבל הכי הרבה התעללה מפלגת הליכוד באלה שהלכו אחריה כחבל אחר הדלי, כל אותם אנשי השכבות המוחלשות שאותן החלישה יותר, באדנות, חוסר רגישות מוחלט ומתוך ידיעה ברורה שלא משנה כמה תחליש אותם, הם ממילא בכיסה.

    אהבתי

  3. אח, כרמלה, מה חבל שמוטה גור מת ולא זכה להתבשם בניחוח המילים שלך שמגנות על הגזענות שנטפה מפיו. ואיזה מזל יש לנו המזרחים שבאה מישהי ומסבירה מלמעלה לכל הבורים פה, את המציאות. הישארי איתנו כרמלה, בקרוב הפרסומות.

    אהבתי

    1. 'לנו המזרחים'??? בשם מי את מדברת בכלל ואיזו יוהרה היא מצידך להחליט לייצג ציבור שלם כאילו ה'מזרחים' הם איזה עדר שצריך רועה שטוף שנאה כמוך. אני לא יודעת בת כמה את אבל אני דווקא נכחתי בעצרות בחירות בתקופה ההיא ולא הצבעתיי לאף אחת משתי המפלגות הגדולות כי לא האמנתי באף אחת מהן, בטח לא לליכוד שהשתמש בקול המזרחי כדי לדרוך עליו עוד קצת, לחלוב אותו משארית כבודו ולטאטא אותו מהעיניים בביטחון של מי שיודע שתמיד יוכל לסמוך על ציבור שנישא על גלי שנאת אשכנזים. כמה עצוב..בליכוד ידעו שממש לא חובהלעזור לציבור שרובו הלך אחריו בעיוורון.
      מוטה גור בנאום ההוא התכוון למצביעי הליכוד בכללותם ולא למזרחים ואני מוכנה להמר על זה שכל מי שמשתמשים בציטוט שלו צעירים מכדי לטעת את המשפט בהקשר הנכון. ואת, שמכנה עצמך 'פרידמנית' (איזו השראה באמת) הישארי בגטו הנעלבים, יש שם מקום גדול להיעלב בשרשרת

      אהבתי

  4. אני חושבת שבהחלט מדובר ב"הערת מערכת" וביומרה גדולה, לטעון שדבריו של גור הופנו לכל המזרחים.
    זו פרשנות שנויה במחלוקת, לכל הפחות.
    מה שבטוח הוא, שמדובר באמירה גזענית כלפי ערבים…

    אהבתי

  5. בחירות 81 אכן סבבו סביב העוינות העדתית, אבל ההערה הזאת של מוטה גור דווקא לא קשורה לכך. אני, בניגוד אליכם, הצבעתי בבחירות האלה. מוטה גור דיבר אל מצביעי הליכוד בכללם, וכמה שהאמירה הזאת מגעילה, אין לה קשר למזרחים. אה, אבל בצטטת לכל דבר יש קשר למזרחים….

    אהבתי

  6. מה זה קשור למי ולמה הצבעתם ואם כן. גם אני הצבעתי בבחירות האלו. יופי. וגם באלו שאחר כך וזהו. אחרי שזייפו את הקול שלי לא יותר…
    כרמלה ור', אתן עדיין לא הסברתן למה אתן מגנות על מוטה גור ואמירותיו הגזעניות? מוטה גור אומר "ערבים" בפה מלא. בתור ערביה-יהודיה הוא מדבר גם אלי וגם אל כל המזרחים שהם גם ערבים (לא אל כל המזרחים).
    יאללה, תמשיכו להתפתל. זה אמנם לא מאוד חינני, אבל מראה לנו שהגזענות ממשיכה וקיימת ושהפנמתן אותה יפה. מה עוד? מחר תסבירו לנו למה עייזר וייצמן עם ה"מיידלך" שלו לא התכוון לכל הנשים, רק לכאלו שלא מתלבשות באופן הגון? למה זה טוב שמשה דיין גנב עתיקות וניצל מינית את פקידותיו? הארכיונים הציוניים מחכים לכן, בנות!

    אהבתי

    1. ההערה שלי נוגעת רק להקשר בו נאמרו דברי מוטה גור. עם כל הביקורת על ההתנסחות, ולא ממך אלמד מוסר, גברת פרידמן\ית, צריך להיות הוגנים (וגם הבנת הנקרא לא ממש תזיק) ולומר שבמילים 'נדפוק אתכם' מוטה גור לא התכוון למזרחים אלא לליכוד ומצביעיו שעם כל הכבוד לתרומתם בקלפי גם אשכנזים הצביעו לו בהמוניהם, שלא לדבר על זה שכיכבו בראש רשימת הליכוד בעוד המזרחים משמשים בה עלה תאנה לגזענות סמויה. הליכוד פשוט השתמש במזרחים כמו בסחבה וציחצח בעזרתה את דרכו אל השלטון.
      וכשמוטה גור אומר נדפוק אתכם הוא מתכוון לומר ננצח את הליכוד כמו שניצחנו במלחמות מול הערבים. זה הגיון של איש צבא שבילה את רוב חייו מאחורי כוונת רובה ולא באקדמיה, למשל,
      לשלוף הערה ולהלביש עליה משמעויות בדיעבד זו עבודה קלה מדי. יש מספיק גזענות גלויה גם בלי להטריד את רוחו של איש רב זכויות בהסטוריה של מדינת ישראל, שדיבורים לא היו הצד החזק שלו אחרי שסיים להילחם במו גופו על הקמת המדינה. לא הייתי מבוחריו אבל זו לא סיבה לעמוד מנגד כשמייחסים לו כוונות נסתרות ומוחקים אדם שאינו יכול להשיב באיבחת ציטוט אומלל

      אהבתי

  7. כרמלה, לפי ההיגיון שלך גם נאום הצ'חצ'חים של טופז הופנה למצביעי הליכוד בלי הבדל דת וגזע ומין. "גזענות על רקע השתייכות מפלגתית" כמה היתממות, בחיי.

    אהבתי

    1. לפי ההגיון שלי, אם תרשו לי להשתמש בו, כמובן, דודו טופז היה חתיכת גזען מיום לידתו עד יום מותו ואף הודה בזה בלי למצמץ כך שאתם מתפרצים (\צות?) לדלת פתוחה, שלא לומר נעלבים בדיעבד ולשוא ואף מכניסים לפי מילים שלא אמרתי. כמה התנשאות יש בהיתממות שאתם מייחסים לי. זה מתחיל להיראות פאתטי, העליהום הגורף הזה על כל מי שלא מסכים עם צטטת-בכל-מחיר שלא לוקחת שבויים אלא אם שיננו היטב את המנטרה 'לבנים גזענים זה פויה'

      אהבתי

  8. מאוכזבת.
    קראתי כל פוסט של הצטטת ממש מן הימים הראשונים, ובהתחלה כל כך שמחתי שהציטוטים מובאים כאן ללא פרשנויות וללא מגמתיות ופשוט חושפים אמת במערומיה.
    ואף הפצתי אתר זה לכל דיכפין בהתלהבות רבה.
    זה כבר כמה פוסטים אחרונים שאני מזהה פרשנויות כפויות ומגמתיות לציטוטים תלושים.
    אני בטוחה שאין שמחים מחברי הליכוד בעבר ובהווה לראות כיצד בעיני הציבור ישנה קורלציה מלאה בין מצביעיהם ל"מזרחיים".
    ככל הידוע לי, אין סיווג אתני בקלפי ואם יש אחד היכנשהו אזי הוא נמצא בינות חברי המפלגה שלא בדיוק נמנו על העולים ממדינות ערב!
    הציטוט (שהוצא מהקשרו- אשר לא צורף גם אם נאמר היכן ניתן למוצאו- ושנלך 'חפש) מופנה למתפרעי ליכוד, ואם במקרה מסתבר שמי שתקפו את מוטה גור בעת נאומו כולם בני עדות המזרח, לא נראה לי שאתם רוצים להתפאר בכך.
    כרמלה ענתה פה יפה ועינייני כמה וכמה פעמים- ומשוממה זכתה לביטול וזלזול ללא כל התיחסות ישירה לדבריה.
    ולכך יקרא דמגוגיה של טוקבקיסט מתלהם.
    חותמת במילה בה פתחתי
    מאוכזבת

    אהבתי

  9. כרמלה, את תעשי עם ההגיון שלך מה שאת רוצה. קצת מוזר שאת קוראת לנו "נעלבות" ובעצמך מייחסת לנו כזה כוח, לעשות עם ההגיון שלך משהו.
    את חושבת באופן קונקרטי מחשיד, בתור אישה אינטיליגנטית מספיק כדי להבין ש"צ'חצ'חים" זו מילה נרדפת למזרחים, כמו "ערסים" או "מצביעי ליכוד". כשדודו טופז, לא גנרל ולא נלחם בגופו וכל הקוקו והסרפן, אומר את זה, אז את אומרת עליו שהוא חתיכת גזען. לא סתם: נולד ומת ככה. כשמוטה גור אומר את זה, או אז מדובר במישהו שעל דבריו אפשר להסתכל באופן דיפרנציאלי, לאבד את המחשבה האבסטרקטית ולנסות למכור לנו את זה.
    עוד לא הסברת, מה ההבדל ביניהם, למעט העובדה שמוטה גור חייל גיבור (לדעתך, מלב הקונצנזוס הישראלי כמובן)

    אהבתי

  10. קצת נמאס לי לחזור על עצמי אבל אתעקש בכל זאת:

    מוטה גור כיוון את דבריו למצביעי ליכוד ולא למזרחים.

    אשכנזים היוו חלק נכבד ממצביעי הליכוד אם כי רק מזרחים הקפידו להתעלם מהעובדה שהליכוד דפק אותם. ולא מוטה אלא בגין, אשכנזיי אבל אחר.

    לא כל אמירה הנאמרת מול קהל מגוון מתייחסת לחלקו המזרחי, גם אם ממש מפתה להיעלב ממנה.
    צ'חצ'חים אכן מכוונת למזרחים. גם ערסים. אבל מוטה לא אמר את זה אז בואי לא ניסחף. אגב, פרידמנים מתים מתייחס למזרחים או לאשכנזים? לא, כי חברה שלי שואלת.

    והאמת? ממש מצחיק אותי ויכוח סרק שלא מוביל לשום מקום. בואי נשלים, טוב?

    אהבתי

    1. כרמלה, אני מזרחית ולא משלימה אם אין סיבה להשלים. חזרת על עצמך אכן ואת מסתובבת במעגלים: לא ענית על שאלתי למה את עושה הנחות למוטה גור כי הוא גיבור ישראל, כמו שכתבת?
      הדיון סובב במעגלים כיוון שאת לא מנמקת: למה צ'חצ'חים וערסים כן וערבים לא? אני הרבה יותר ערביה מאשר צ'חצ'חית וערסית.
      מה זה "פרידמנים מתים" לא הבנתי, לא משנה אם את או חברה שלך שואלת (ואגב: תגידי לחברה, שאם היא התנגבה במגבת של גבר, היא לא תכנס מזה להריון).
      חיכיתי לך בדיון על רות גביזון: רוצה להגן גם עליה? היא היתה ראש האגודה לזכויות האזרח, כדאי…

      אהבתי

  11. אינלי מושג למי באמת כוונו הדברים,כיון שהוא אומר "אתכם" ולא הייתי שם.
    אדם מגעיל הוא בטח היה… "דפקנו את הערבים..לא עזרו הצעקות ודפקנו אותם"..
    נפלא.

    אהבתי

כתיבת תגובה