יש איזה ניחוח פרחי באוויר

"… עכשיו כנראה שזה לא צחוק. יאשה, וסילי, נטליה ו'גניה באים. עכשיו בואו נשים את הדברים על השולחן: אם כל זה יקרה תהיה פה רעידת אדמה דמוגרפית. לא, אני לא מדבר על ערבים לעומת יהודים. אני מדבר על מזרחים מול אשכנזים. המדינה שלנו, מה לעשות,המדינה שלנו גלשה, או אם אתם רוצים מילה פחות טעונה, פנתה בשני העשורים האחרונים לכיוון מזרחי לוונטיני. היו כאלה ששמחו על זה (אני לא), היו שהרגישו כי המדינה מתחלקת להם בין הידיים והיא לא מה שהכירו, לא מה שרצו[…] יש איזה ניחוח פרחי באוויר […]האם תשנה העלייה הגדולה מרוסיה את כל זה ? אתם יכולים להמר על זה בשקט[…] חצי מיליון או אולי יותר יהודים שאוהבים ללמוד ולקרוא, לראות תאטרון וללכת לקונצרטים, אנשים בעלי השכלה בתחומי ההנדסה והרפואה המחשבים והמוסיקה [..]והילדים שלהם, ילדים ממושמעים ומנומסים[…] חושו, חושו אחים,אנחנו זקוקים לכם נורא."

אמנון דנקנר, 1.12.1989 ,מתוך הטור : "חושו, חושו אחים" שפורסם בעיתון חדשות .

111

תודה לאיתמר טובי בן שושן על האיסוף.

9 תגובות

  1. תגובה של ישראלי ותיק (1950) דובר רוסית לדבריו של מר דנקנר:

    מבט מחרבין על העלייה הרוסית…
    הילדים הנאצים לא אשמים
    באוירה כזאת הופעתם היא בלתי נמנעת…

    חשיבה נאצית למהדרין

    אין הבדל גדול בין החשיבה הנאצית של העולים לזו של מר דנקנר.

    את המשל הזה צריך
    לזכור כל אב וכל מדריך:
    אם לב-צעיר יספוג רק פעם
    תורת-כזב מסוכנה-
    שוב לריחה אין תקנה:
    אותו הריח והטעם
    לא יתנדפו עדי זקנה
    משלי קרילוב. עברית: חנניה רייכמן.

    מר דנקנר היה שבוי בתדמית של רוסים הלקוחה מסרטי תעמולה סובייטית, תדמית שבינה ובין המציאות אין ולא כלום. התרבות שימשה את המשטר הסובייטי ככלי פוליטי. טפט שמסתיר את הריקבון. ומר דנקנר , כמו רבים בארצות המערב, "אכל" את הבלוף.

    האנשים האלה הגיעו אלינו ממדינה סופר נחשלת של עולם שלישי. ממדינה שבה תוחלת החיים של גבר היא 56 שנה. ממדינה שהבערות בה חוגגת . רוב תושביה אנאלפביתים. הגיע הזמן לרדת מהבלוף של החינוך ה"מעולה" בחבר המדינות ומהבלוף של אנשים שכולם מהנדסים, רופאים ומוזיקאים, הנושמים ספרות, קונצרטים, תיאטרון ותרבות 24 שעות ביממה. תנסו, בבקשה, לעצור רנדומלית 100 עולים רוסים מרחובות ראשון לציון ולערוך להם הכתבה של טקסט אלמנטרי ברוסית… תופתעו מהתוצאות…
    בלוף חביב נוסף הוא המשמעת ומוסר העבודה הגבוה של העולה הרוסי. אצטט אמרה שגורה במדינות חבר העמים: הם עושים את עצמם כאילו הם משלמים לנו, ואנחנו עושים את עצמנו כאילו אנחנו עובדים…
    סימפטום מובהק להיותן של מדינות חבר העמים מדינות עולם שלישי הוא המוני הנשים אשר המצוקה דוחפת אותן בעל כורחן לעסוק בזנות. סימפטום זה עובר כחוט השני בכל מדינות העולם השלישי על פני כדור הארץ.

    פיפגור*…… זה באיזראיל לא שמעו…..

    * פיתגורס בגירסה רוסית.

    להלן שלל אמירות ואפיזודות רוסיות: Русский Разговор
    בישראל אין תרבות.
    אינשטיין זה תרבות גרמניה.
    הבחירה באורי אור כאיש השנה.
    הטניסאית סמאשנובה המתעלמת מאנדי רם ויוני ארליך בתחרות בינלאומית.
    ישראל היא מדינה של ספרי בשול.
    דויד וגלית לא היה פייר פייט….
    מערכון המציג בפני קהל גדול וצוהל את הישראלי המגרד במפשעת מול הרוסי המגרד בראש.
    אנחנו הבאנו את המתמטיקה לארץ… את יום האישה…. את הסילבסטר….
    לישראל אין מה להציע לעולה החדש… (את זה אמר הרוסי יעקב קדמי. היהודי יאשה קאזקוב לשעבר. האיש שכתב מכתב לקוסיגין, בו הוא מצהיר, שהוא מותר על אזרחותו הסובייטית ורואה עצמו אזרח ישראלי).
    אין פה תרבות קריאה….
    В Израиле не умеют делать супы….
    זלזול גורף של פסבדו – אינטלקטואלים יוצאי חבר העמים בשפה העברית (כשמנגד מוצגת השפה הרוסית כעליונה על פני כל שפות תבל), בתרבות ובספרות הישראלית.
    רוסי שלא יכול לקבל את העובדה, שמקור השם איבאן הוא יוחנן. לא יתכן שהיהודי השחור ילכלך את התרבות הרוסית הלבנה והטהורה.
    מפריע לי שאין פה מוזיאונים…
    לא יתכן שעגבנית השרי היא פיתוח ישראלי, כשם שלא יתכן שהיא פיתוח של מושבת קופים בג'ונגל.
    …. и запивать вином, как принято в цивилизованных странах…
    ראיתי בתים ישראלים מאוד אינטליגנטים, בהם מגישים שמפניה לא בכוס הנכונה….
    והנה… הרחוב הרוסי רואה ישראלי (ביבי נתניהו)… ולא פרובינציאל! (לריסה גרשטיין)
    אף אנגלי, אמריקאי, יווני, יפני או הונגרי לא יקשקש קשקושים כאלה על ישראל. אבסורדים כאלה, רוויים בשנאה גזענית-מתנשאת חסרת גבולות, יגיד רק תוצר של הנדסת האנוש הסובייטית, ההומו סובייטיקוס. ככל שהאמירה אבסורדית יותר כך עמוקים יותר השכנוע העצמי והשנאה של ההומו סובייטיקוס.
    הומו-סובייטיקוס שכזה אינו ניתן לשכנוע. אי אפשר להתוכח אתו ואי אפשר לנהל עמו דיאלוג. טוב לו בדוקטרינה.
    כל הדברים המתוארים לעיל מעידים על בורותו של אותו עולה רוסי, לא על מה שהוא חושב עליונותו התרבותית – אינטלקטואלית. כוון של הגירה המונית כמוהו כטבלת ליגת הכדורגל. הוא אינו משקר. הכוון הוא ממדינה פחות מפותחת ופחות תרבותית למדינה יותר מפותחת ויותר תרבותית.
    הגיע זמן להפסיק לטמון את הראש בחול. קו ישר מחבר בין המציאות המשתקפת מן האמירות ומן האפיזודות המתוארות לעיל, ובין התופעה של הילדים הנאצים. טועה מר אביגדור ליברמן. יד ברזל נגד הילדים איננה פתרון. לא הילדים המבולבלים הם הבעיה, אלא הקרקע עליה צמחו. בעזות מצח מפנים העולים אצבע מאשימה כלפי החברה הישראלית. שום קריאה לחשבון נפש לא נשמעת מצדם.
    כמה קשה להסביר את הדברים האלה לישראלים! מציאות מדינת הבלוף של העולם השלישי כל כך רחוקה מהם… מדינה שבה הכל עבודה בעיניים, חוץ מהעבודה בעיניים עצמה, שהיא מלאכת מחשבת.
    אבא שלי אומר, שהעולים לא אשמים. זה מה שדפקו להם בראש. הם משוכנעים בעליונות הלבן (הם) על השחור האסיאתי (אנחנו). חשיבה נאצית למהדרין. הם לא יסלחו לנו לעולם על חזותנו הלא אירופית, החיונית כל-כך כקונטרסט לעליונות הפסבדו-אירופית שלהם.
    שטיפת המוח שם היתה כה יעילה, שהיא מחקה כליל את האינדיבידואליזם. כולם אותו הדבר. אבא שלי אומר, שבשיטות שהשתמשו שם אפשר היה לטמטם כל עם, כך שבבקשה לא להאשים אותי בגזענות.
    חיים ניצני – לא הייתי ברוסיה. גם אבא שלי לא היה שם. ילידי חרבין, סין. גם בחינם לא נסע לבקר שם.Ехать надо. Но не туда, а оттуда
    העלייה הזאת לא תיקלט לעולם, מסיבה פשוטה מאוד: היא לא רוצה להיקלט!

    אהבתי

      1. זה פשטני לתייג את דבריי על העלייה הרוסית כגזענות. אני מדגיש במפורש שבשיטות שהשתמשו שם אפשר לטמטם כל עם ואת כל העם. השיטות מתוארות על ידי אורוול, אלדוס הכסליי ("עולם יפה מופלא") וגם בסרט "הנחשול" המתאר נסוי פסיכולוגי של מורה המוכיח כיצד ניתן למלא ראשים בחשיבה נאצית. העולים הם קורבנות של שטיפת מוח ושל מהנדסי נשמות אכזריים שניצלו ידע מדעי בפסיכולוגיה חברתית לרעה. אני מציין גם שהילדים הנאצים לא אשמים. לא הילדים המבולבלים הם הבעיה, אלא הקרקע עליה צמחו.
        בקטע העתון שהבאתי למטה מתארת אחת מהם בגלוי את צורת החשיבה שהוטמעה בהם. הם לא אשמים. אבל קצת קשה לדרוש מישראלים לקבל אנשים עם פילוסופיה שכזאת בחבוק של אהבה. בודאי שאי אפשר לדרוש זאת ממני. אני בורח מזה כבר 100 שנה (מאז 1915, כאשר סבי חיים ברח מרוסיה לחרבין בסין כדי להתחמק מגיוס לצבא הצאר. 31 שנים לפני שנולדתי). אבל השד הזה רודף אחרי גם לפה. אני מודה – מתודה שהכותרת "מבט מחרבין על העליה הרוסית" איננה תמימה בעליל.

        אהבתי

  2. קטע העתונות שנשמט:
    הילדים הנאצים לא אשמים
    באוירה כזאת הופעתם היא בלתי נמנעת…

    "בעיני הרוסים הישראלים הם כמו קופים"
    הישראלים יוצאים נלעגים למדי בציוריה. "אני מציגה כל מיני סטריאוטיפים באירוניה מסוימת. תמיד עוסקים באפליה של הישראלים כלפי העולים, אבל לו הישראלים היו שומעים מה הרוסים אומרים עליהם הם היו מתעלפים".
    למשל?
    "הרוסים חושבים שהישראלים הם לא בדיוק ברמת ההתפתחות של ההומו סאפיינס. שהם כזו תת-רמה, שהם לא מסוגלים לספוג את התרבות שהבאנו משם, וגם אי אפשר ללמד אותם. זה כמו ללמד קוף לעשן. הישראלים לא יודעים שכך הרוסים חושבים, כי אף אחד לא יגיד להם את זה בפנים, כמובן. זה כמו שהיהודים מדברים על הגויים ברוסיה. אז אני קצת חושפת את המבט של העולים. למשל, העולים קוראים לכל הגברים הישראלים 'איציק'. כשהיה גל של גירושים במשפחות העולים, בגלל אובדן הסטטוס והמעבר התרבותי, ונשים עזבו את הבעלים למען גבר ישראלי, היינו אומרים: 'כן, עזבה אותו בשביל איציק'".
    חשיבה נאצית למהדרין

    אין הבדל גדול בין החשיבה הנאצית של העולים לזו של מר דנקנר.

    אהבתי

כתיבת תגובה