אודות

בלוג עם חוסר-תודעה. ציטטות מן הקורפוסים המפוארים של דמויות המופת הפטריארכליות של הציונות וכיבוש האדמה (וגם ציטטות אחרות).
מייסדת ומצטטת: אורטל בן דיין

כתבו עלינו 

ידיעות אחרונות: 13/11/2011

"בלוג ציטוטים ישראלי נוסף, "הצטטת" שמו, עוסק דווקא במובאות טקסטואליות כבדות משקל בהרבה: ציטוטים גזעניים ושוביניסטיים של ראשי הציונות וישראל בראשית דרכה. שני מפעיליו, אורטל בן דיין ואסף קינצר, ליקטו התבטאויות מטרידות, מרגיזות ומעוררות מחשבה שכתבו או אמרו שרים, חברי כנסת, עיתונאים ושופטים. אין ספק שעיון בציטוטים הללו צובע את הערגה לימי התום ההם בצבעים שונים לגמרי."

הארץ: גברת מג'ונדרת: 1/11/2011

מזרחיות בלתי-טבעית

"שואלים אותי: מדוע יש לפטור מחובה זו אשה נשואה (חובת הגיוס)? בימי שלום יש לשחרר לדעתי את האשה הנשואה משני טעמים. הטעם האחד הוא אנושי. אם נערה בת 18 מתחתנת, יש לתת לה שנה לשמוח עם בעלה. והטעם השני הוא ציבורי. אין להפריע לאשה נשואה מלהיות לאם" (דוד בן-גוריון, 1949, מתוך דברי הכנסת).

הציטוט הזה הוא רק אחד משורה של מובאות המועלות באתר חדש, "הצטטת" שמו, שמפעילים אורטל בן דיין, חוקרת ופעילה פמיניסטית מזרחית, ואסף קינצר, אקטיביסט נגד גדר ההפרדה.

היוזמה הזאת נולדה בעקבות סטטוס שהעלה קינצר בדף הפייסבוק שלו ובו ציטוט אחר של בן גוריון: "הם אוהבים שמעבידים אותם בפרך", אמר אבי האומה על העולים המרוקאים (מתוך פרוטוקול המוסד לתיאום, 14.6.1950, ארכיון מרכז מורשת בן גוריון).

הציטוט הגזעני הזה עורר המוני תגובות, פליאה וזעזוע מפעילי ופעילות שמאל, מספרים קינצר ובן דיין. "ההפתעה הכי גדולה מבחינתנו", אומרת בן דיין, "היא שפעילים ותיקים נחשפים לראשונה לחומר ההיסטורי הזה. בכל הנוגע לשיח המזרחי, השמאל נוטה להקטין, להעלים ולמחוק את הדיכוי המזרחי, ותגובות הפליאה חשפו את העובדה שהשמאל עדיין לא רואה בדיכוי המזרחים פרויקט שיטתי של הציונות ועדיין זקוק להוכחות לכך. בעקבות זאת החלטנו לפתוח בלוג שיעלה מדי יום ציטוט מדבריהם של אבות הציונות.

"המטרה המרכזית שלנו איננה השמאל האינטלקטואלי", היא מבהירה, "אלא דווקא בני נוער, שלהם אין כלל נגישות לידע מהסוג הזה. אם נער/ה שמכינים עבודה על בן גוריון ייפלו על ציטוט כזה, עשינו את העבודה".

בין הציטוטים שהועלו עד כה:

"הם (יהודי המזרח) המון היולי. אנו מארגנים אותם. הם משמיעים קובלנותיהם בשפת עילגים, שהיא בלתי מובנת לאדם תרבותי. אנו משאילים להם את לשונות התרבות. הם נדחקים, דחופים ומבוהלים ללא כיוון מסוים. אנו מראים להם את הדרך שבה הם צריכים ללכת" – דברי מקס נורדאו, ממייסדי תנועת הציונות.

שנים אחריו אמר אבא אבן, שר בממשלות ישראל: "המטרה צריכה להיות החדרת רוח מערבית, ולא להניח להם לגרור אותנו לתוך מזרחיות בלתי-טבעית. אחד החששות הגדולים המייסרים אותנו הוא הסכנה שמא עדיפותם המספרית של עולים ממוצא מזרחי תאלץ את ישראל להשוות את רמתה התרבותית לזו של העולם השכן" (1957).

וגם: "היהודים האשכנזים – ספק הוא, אם מוכשרים הם לעבודה אחרת חוץ מן המלאכה בעיר. כנגד זה יש יותר מקום ליהודי המזרח, ובעיקר לתימנים ולפרסים, גם במקצוע החקלאות. מתוך שהם מסתפקים במועט, אפשר להשוות היהודים האלה אל הערבים ומבחינה זו מסוגלים אף להתחרות עמהם. אילו יכולנו להביא לידי כך, שמשפחות תימניות ישתקעו במושבות בקביעות, נשיג גם זאת שהנשים והנערות יוכלו לעבוד במשק הבית, במקום הערביות העוסקות עכשיו כמשרתות כמעט בכל משפחה של קולוניסטים בשכר גבוה" (ד"ר יעקב טהון, המשרד הארצישראלי של ההסתדרות הציונית, 1908).

בן דיין מדגישה, כי "חשוב לנו להביא חומרים ארכיונים שמדברים בעד עצמם ומראים איך דיכוי נשים, מזרחים ופלסטינים הוא חלק בלתי ניתן להפרדה מפרויקט ההתמערבות הציוני. התייחסות קונקרטית לנשים ישנה רק בהקשרי ילודה ונישואים. אנחנו מתאמצים להביא ציטוטים שחושפים את מערכת הדיכוי הפטריארכלית ואת הדרך שבה השתמשו בנשים לצורכי ביטחון, מלחמה ומשק הבית. כלומר, גיוס הרחם. בולטות גם התייחסויות לנשים מזרחיות וערביות והשאיפה שנשים מזרחיות ידירו את רגלי הערביות מעבודות משק הבית. כך תהיה עבודה יהודית. מובן שאשכנזיות במשק הבית זה משהו שבכלל לא בא בחשבון. דוגמה מאלפת זו מסבירה בעקיפין איך יוצרים תחרות בין מזרחיות לערביות בשוק העבודה ומלבים שנאה שלמעשה נטועה במאבק הישרדות".

הצטטת בגברת מג'ונדרת, הארץ, 01/11/2011

עלו ברשת, ידיעות אחרונות, 13.11.2011

צרו קשר 

אורטל בן דיין 

מצטט מייסד בגמלאות: אסף קינצר

5 תגובות

  1. החרדים מתנגדים לציונות.
    כחרדית ישראלית עברה עלי תקופת פטריוטיות יתר..הרגשתי ציונית ולא הבנתי למה אבי כ"כ כואב את הדבר.
    בכל יום שעובר אני מגלה יותר ויותר עובדות שגורמות לי למאוס ולסלוד מהתנועה שנקראה "ציונות".
    תנועה שכל מטרתה היה דיכוי-בראש ובראשונה של פלסטינים,של ערבים,אח"כ של דומיהם-יוצאי עדות המזרח,וכמובן,הפרימיטיבים הבאים בתור-דתיים.
    אני אוהבת את ישראל,ומתביישת בבמקימיה ובמנהיגיה.

    אהבתי

  2. אורטל להמשיך בעבודת הקודש
    קרית שמונה היא לא רק אלופת מדינה בכדורגל אלא מוציאה הוגת דעות משובחת שהולמת בעלק מרצים, שאפו

    אהבתי

כתיבת תגובה